Ignace Van Avermaet over de mobiele denktank: “Behouden is het nieuwe aanwerven”

Oproep

Niet meer van toepassing

Nieuws

Ignace Van Avermaet over de mobiele denktank: “Behouden is het nieuwe aanwerven”

"Wat jullie met het Streekfonds doen, is maatschappelijke meerwaarde toevoegen aan ons West-Vlaams ondernemerschap. Dat is belangrijk voor sociale organisaties, maar ook voor die Gen Z’ers waar nu op de arbeidsmarkt voor gestreden wordt."

Aan het woord is Ignace Van Avermaet, zaakvoerder van d-artagnan, een bureau dat startte als een klassiek reclamebureau, maar doorheen de tijd vervelde tot een organisatie die zich toespitst op employer branding, of hoe je medewerkers meeneemt in een traject om jouw bedrijf te promoten.

“Iemand die ooit in onze Raad van Advies zat, zei ooit dat d-artagnan een diep menselijke kant had. En dat klopt, onze baseline is niet voor niets ‘branding for people’. De aandacht voor de mens is nooit veraf. Ik kan in alle eerlijkheid zeggen dat één van onze beste campagnes ooit die van “Oe ist” was, waarbij we in opdracht van de provincie West-Vlaanderen aandacht vroegen voor de hoge suïcidecijfers bij jongeren. Die werd jammer genoeg stopgezet toen de persoonsgebonden materies weggetrokken werden van de provincies, maar blijft in mijn ogen actueler dan ooit.”

"Waarschijnlijk komt daar die liefde voor het Streekfonds West-Vlaanderen ook vandaan. Ik vind het knap hoe het Streekfonds erin slaagt om de brug te maken tussen het economische en anderzijds de noden van sociale organisaties. Je kan het wat vergelijken met de VAR: niet dat jullie scheidsrechter moeten spelen, maar af en toe kan het handig zijn om de scherpe kantjes er af te vijlen. Om de harde kant van de profit wat zachter te maken en de non profit dan weer wat professioneler te maken.”

Het is een rol die Ignace zelf ook opnam toen hij onlangs deel uitmaakte van de eerste mobiele denktank van het Streekfonds. Die denktank kan je vergelijken met een Raad van Advies in het ondernemingsleven, maar dan toegepast op de noden van een sociale organisatie. Ignace boog zich met drie anderen over de werking van een Brugse sociale organisatie.

“Wat me daarbij opviel, was het onversneden en authentieke engagement van de initiatiefnemers van die organisatie. Zij leven voor hun project en hun doelgroep, dag en nacht, letterlijk. Als je daar als ondernemer mee in aanraking komt, dan denk je meteen met je hart. Het is mooi hoe het engagement van die mensen je kan beroeren. En dus help je hen graag vooruit, probeer je hen ook meer in de richting van het professionalisme te bewegen.

Het risico is dat je daardoor misschien aan hun eigenheid raakt, dat die nieuwe manier van ondernemen niet voluit meer past bij hoe zij hun engagement opnemen. Maar dan is het aan die sociale organisatie om het signaal te geven dat het te ver gaat. Maar het idee dat onderne- mers hun licht laten schijnen over de werking van de non profit, vind ik fantastisch.”

Ignace denkt ook graag mee over de bedrijfsfondsen die West-Vlaamse ondernemingen helpen bij het structurereren en professionaliseren van hun maatschappelijk engagement.

“Wij zien dat de manier waarop een bedrijf zich maatschappelijk engageert, heel belangrijk is voor de jonge generatie. Loon is één ding, waarden als duurzaamheid of maatschappelijk engagement zijn minstens even belangrijk. Je neemt je medewerkers dus maar het best mee in dat traject. Bepaal samen met hen de waarden en het DNA van je bedrijf en bekijk dan op welke manier je sociale impact kan realiseren. Je zal zien dat ook dergelijke oprechte oefenin- gen je medewerkers aan elkaar bindt. En dat is belangrijk, want in tijden dat er meer mensen uitstromen uit onze arbeidsmarkt dan dat er binnen komen, is het behouden van medewerkers meer dan ooit het nieuwe werven…”

Ontdek het initiatief gelinkt aan dit nieuwsbericht:

"Ik zoek steun voor mijn project", "Ik wil een bijdrage leveren aan het Streekfonds, maar hoe doe ik dat?"
. . .

FAQ

Vragen over de werking van Streekfonds West-Vlaanderen? Lees onze FAQs!
Lees verder

Streekfonds - privacybeleid

Waarom verzamelen we bij het Streekfonds persoonsgegevens en hoe gaan we met die gegevens om?

Jouw privacy is belangrijk
Het beschermen van jouw persoonlijke gegevens en jouw privacy is belangrijk voor ons. De toepasselijke wet- en regelgeving, waaronder de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG of GDPR), is onze leidraad. Dit betekent dat wij:

  • jouw persoonsgegevens verwerken volgens het doel waarvoor je ze opgaf.
  • enkel die gegevens verzamelen die minimaal nodig zijn om projecten en fondsen op correcte manier te behandelen.
  • indien nodig, jouw toestemming vragen voor de verwerking van je persoonsgegevens.
  • geen persoonsgegevens doorgeven aan derden tenzij dit nodig is voor de uitvoering van de doeleinden.
  • jouw persoonsgegevens met de nodige zorg bewaren en beschermen zodat deze bij ons veilig zijn.
  • altijd bereid zijn om vragen met betrekking tot jouw persoonsgegevens te beantwoorden. Hiervoor kan je ons contacteren via [email protected] of op het nummer +32 473 70 15 18.